DADA PROVOKASYON



Hazırlayan: Dolunay Aker

Onur Akyıl
Barış Acar
Erkan Karakiraz
Ferit Sürmeli
Dolunay Aker
Sabahattin Umutlu
Fırat Kargıoğlu
Erkan Tuncay
Özkan Eroğlu
Mehmet Birtan Sürmeli

Kapak tasarım: Erman Akçay

Dada... onun hakkında bir resmi tarih yazmaya gerek yok. Muhtemelen onlar da istemezdi bu kartvizit işlemini. Breton ya da Aragon’un Dadacı zamanlarını duyabiliyorum. Dada, bir ara bölge. Ölümlü Dada’nın getirdikleriyle götürdükleri bir. Biz getirdiklerini yazacağız. Sanatsal devrim: Dada. Sanatsal Taciz: Dada. Bugün Dada’nın saldırılarına imkânlar açmalıyız. Burjuvazinin ve sanat sisteminin gevşek bağırsaklarına rahatsız edici bir baskın. Dada, siyasetten uzak olmadı. Süreyyya Evren’in aktarımıyla “sanatın siyasetini” yaptı. Neden şimdide Dada olmaz, bir açmaz neden giderilmez? Dada’yı, baskını güncelleyerek, Dadalaşmadan (Dada’nın hatalarından uzak) yapabiliriz bunu. Barbarları Beklerken, Dada’ya çağırıyor. Sanatsal Devrim’e.

Elbette bu taciz Dada ile sınırlı değil.  Dünya savaşları öncesi ve 60’ların neoavangard rüzgârında yeniden esmiştir. Sitüasyonistler, avangardın çapraz ateşini yapmıştır bu süreçte. Yaşımı geri almak için dile saldırı. Dil donuk gövdesini yaşama yaklaştırmıştır bu müdahalelerle. Fakat çok da fazla ileriye gidemeden önü kesilmiştir bu yolun. Tıkanıklık yine dilin düzeneğinde kurgulanmış, yaşam ıskartaya alınmıştır daha dili yaşayamadan. Sürrealistler, Dada’nın hızlı toparlanışı gibi görünse de ayrı ölçekler de yürüyen bir duyumdu sürreal yazım.

Bu minimal ama düşüncesi tacizle örülü kitapçık sanatın “yaşayan şey” olarak okumasını yapmaya çalışacak. Koca bir avangard tarihini anlamanın, anlayıp harekete geçmenin geçerliliği tarih sürdükçe gündemde olacaktır. Avangard’ın yaşananı yaşanan yerde konuşması da bundan kaynaklı. Yaşananı yaşanan yerde konuşurken Dada, Sürrealizm, Sitüasyonizm sizinle.


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Frantz Fanon ile Kalkınmayı Sömürgesizleştirmek (Benjamin Selwyn)

Çaresizce Susan'ı Aramak (Terry Castle)

Alexander Dugin'in Kozmik Savaşı (Matt Mcmanus)*